Stopnie harcerskie
Stopień harcerski to nie order, to próba wartości i przydatności osobistej i społecznej.
~Józef Sosnowski
Poniżej dostępne są wymagania na stopnie, które możecie zdobywać. Każdy zainteresowany drukuje sobie taką kartę i wraz z drużynową dopasowuje do niej indywidualne zadania. Pamiętajcie, że stopnie zdobywamy po kolei. Powodzenia!
- Karta próby HARCERZA - Próbę harcerza realizuje każda osoba, która wstępuje do drużyny.
Karta próby Harcerza
Imię i nazwisko osoby realizującej próbę:
Data otwarcia:
Data zamknięcia:
Zalecany czas trwania próby: 3-6 miesięcy
Idea próby: Staram się zasłużyć na miano harcerza/harcerki. Chce poznać harcerstwo i dostosować się do jego wymagań, określonych w prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim. Chcę przebywać w zastępie (patrolu) i drużynie.
Lp.
|
Wymaganie
|
Realizacja
|
Potwierdzenie
|
1
|
Znam i rozumiem treść Przyrzeczenia Harcerskiego.
| ||
2
|
Znam i rozumiem Prawo Harcerskie.
| ||
3
|
Znam i rozumiem symbolikę krzyża harcerskiego, lilijki i koniczynki. Potrafię wyjaśnić, do czego zobowiązuje harcerskie pozdrowienie „Czuwaj”.
| ||
4
|
Znam hymn harcerski i umiem go zaśpiewać.
| ||
5
|
Kompletuję swój mundur harcerski.
| ||
6
|
Systematycznie uczestniczę w zbiórkach zastępu i drużyny, byłem na co najmniej jednym wyjeździe z drużyną.
| ||
7
|
Wykonałam/em z zastępem (patrolem) przynajmniej jedno zadanie zespołowe (lub projekt).
| ||
8
|
Znam pełną nazwę drużyny. Znam imię i nazwisko drużynowej i wiem, jak się z nią skontaktować.
|
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ochotniczka-młodzik
Imię i
nazwisko osoby zdobywającej:
|
Idea stopnia:
Z ochotą poznaję smak harcerskiej przygody. W
swoim postępowaniu kieruję się Prawem Harcerskim. Pamiętam o codziennym
dobrym uczynku. Chętnie zdobywam nowe wiadomości
i umiejętności przydatne w zastępie, drużynie, domu i szkole. Jestem zaradna/y, dzielna/y i pogodna/y. |
Do próby może przystąpić harcerka/harcerz,
która/y:
|
Wymaganie
|
Zadanie
|
Podpis
|
Staram się postępować zgodnie z
Prawem Harcerskim.
|
|
|
W każdym widzę bliźniego. Dostrzegam
potrzeby bliźnich, wyrażam to przez spełnianie dobrych uczynków.
|
|
|
Mam swoją ulubioną książkę.
Korzystam z biblioteki.
|
|
|
Mam swoje hobby, zaprezentowałem je
w zastępie, drużynie.
|
|
|
Mam stały obowiązek domowy i
wywiązuję się z niego.
|
|
|
Znam daty świąt rodzinnych
(imieniny, urodziny, rocznice) i pamiętam o nich.
|
|
|
Dziele się z rodzicami moimi
radościami i niepowodzeniami.
|
|
|
Noszę mundur zgodny z regulaminem
obowiązującym w ZHP.
|
|
|
Zaoszczędziłam/em niedużą sumę
pieniędzy i wydałam/em ją na zaplanowany wcześniej cel.
|
|
|
Znam okolice swego domu i szkoły.
Wiem, gdzie jest przychodnia lekarska, apteka, poczta, posterunek policji,
dworzec autobusowy i dworzec kolejowy. Potrafię wskazać drogę do tych miejsc.
|
|
|
Dbam o własny wygląd i czystość,
utrzymuję porządek wokół siebie. Przyszyłam/em guzik, plakietkę do munduru.
|
|
|
Systematycznie uczestniczę w
zajęciach ruchowych (np. gimnastyka, gra w piłkę, jazda na rowerze, aerobik,
jazda na rolkach).
|
|
|
Dbam o higienę osobistą i zapobiegam
przeziębieniom, odpowiednio się ubierając.
|
|
|
Wiem, kiedy powstał skauting, kto
był jego twórcą oraz kto tworzył harcerstwo na ziemiach polskich. Wiem, czym
wsławiły się Szare Szeregi.
|
|
|
Wiem, kto jest bohaterem mojej
drużyny (szczepu).
|
|
|
Potrafię zachować się w kręgu i
podczas ogniska. Znam zwyczaje i obrzędy mojego zastępu
i drużyny. |
|
|
Wiem, jak oznacza się funkcje
pełnione w zastępie, drużynie, szczepie.
|
|
|
Znam podstawy musztry harcerskiej.
Stanę w postawie zasadniczej i swobodnej, wykonam zwroty. Ustawię się na
zbiórce, zachowam się w szyku i zamelduję się. Odpowiednio zachowam się
podczas hymnu i wobec sztandaru.
|
|
|
Mam śpiewnik harcerski. Znam
przynajmniej 5 piosenek harcerskich i pląsów.
|
|
|
Umiem zaradzić w przypadku
skaleczenia, otarcia nogi, zachłyśnięcia, niewielkiego oparzenia i stłuczenia,
krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę. Odpowiednio wykorzystuję
dostępne środki opatrunkowe. Znam prawidłową temperaturę człowieka
i potrafię ją zmierzyć. Znam numery telefonów pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej oraz ogólnopolski numer alarmowy. Wiem, jak wezwać pomoc w nagłym wypadku. |
|
|
Uczestniczyłam/em w grze terenowej.
Wyznaczyłam/łem strony świata za pomocą słońca, przedmiotów terenowych i
busoli. Dotarłam/em do wyznaczonego miejsca po znakach patrolowych.
|
|
|
Uczestniczyłam/em w wycieczce,
przygotowałam/em swój ekwipunek wycieczkowy, odpowiedni do warunków
atmosferycznych i terenowych. Potrafię bezpiecznie poruszać się po drodze
(samodzielnie i w grupie).
|
|
|
Rozstawiłam/em namiot turystyczny,
ułożyłam/em i rozpaliłam/em bezpiecznie ognisko. Znam trzy węzły.
|
|
|
Byłam/em z zastępem lub drużyną na
wycieczce w lesie. Umiem się w nim zachować. Rozpoznałam/em po sylwetce i
liściach 5 drzew.
|
|
|
Zaopiekowałam/em się zwierzęciem lub
rośliną.
|
|
|
Znam co najmniej dwa sposoby
szyfrowania wiadomości.
|
|
|
Znam historię godła i barw
narodowych. Wiem, co oznaczają i potrafię się wobec nich zachować. Zaśpiewam
hymn państwowy.
|
|
|
Odszukam na mapie Polski miejsca,
które dotąd odwiedziłem lub chciałbym odwiedzić.
|
|
|
Wyrobiłem w sobie pożyteczne domowe
nawyki ekologiczne.
|
|
|
Uczestniczyłem w realizacji dwóch
zadań zespołowych.
|
|
|
Zdobyłem dwie sprawności.
|
|
|
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tropicielka-wywiadowca
Imię i nazwisko osoby
zdobywającej:
|
Idea stopnia:
Jestem na tropie harcerskiej przygody.
Przestrzegam Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego w życiu codziennym. Mam oczy
i uszy otwarte. Ćwiczę swoją spostrzegawczość. Aktywnie uczestniczę w
zadaniach zastępu i drużyny. Zdobywam harcerską wiedzę i doskonalę umiejętności
z różnych dziedzin harcerskiego życia.
|
Do próby może przystąpić harcerka lub harcerz,
która/y:
|
Wymaganie
|
Zadanie
|
Podpis
|
Notuję
sytuacje, w których postąpiłam/em zgodnie i niezgodnie z Prawem Harcerskim i
na ich podstawie dokonałam/em wyboru punktu Prawa Harcerskiego, nad którym
szczególnie chciałabym/łbym mocno popracować.
|
|
|
Robię
codzienny rachunek dobrych i złych uczynków.
|
|
|
Ukończyłam/em
próbę silnej woli, np. przez tydzień zrezygnowałam/em ze słodyczy oglądania
telewizji, gier komputerowych.
|
|
|
Przygotowałam/em
uroczysty posiłek dla domowników lub uczestniczyłam/em
w przygotowaniach świąt rodzinnych. |
|
|
Znam
historię swojej rodziny.
|
|
|
Rozmawiam
z rodziną o swoich problemach.
|
|
|
Osiągnęłam/em
dobre wyniki w grach na spostrzegawczość.
|
|
|
Uczestniczyłam/em
w akcji zarobkowej drużyny.
|
|
|
Wiem,
jakie zmiany rozwojowe zachodzą u dziewcząt (u chłopców) w moim wieku. Staram
się poznać potrzeby i możliwości swojego organizmu.
|
|
|
Znam
szkodliwe skutki palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.
|
|
|
Regularnie
uprawiam wybraną dziedzinę sportu lub aktywności ruchowej. Poprawiłam/em
swoje osiągnięcia.
|
|
|
Systematycznie
ćwiczę znajomość języka obcego.
|
|
|
Korzystałam/em
z informacji PKS, PKP, uzyskałam/em potrzebny numer telefoniczny
i znalazłam/em potrzebną informację w internecie. |
|
|
Znam
najważniejsze wydarzenia z dziejów harcerstwa. Potrafię wskazać kilka postaci
zasłużonych dla ruchu harcerskiego.
|
|
|
Wiem,
jak powstała tradycja Dnia Myśli Braterskiej.
|
|
|
Wiem,
co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS, wyjaśnię, dlaczego harcerki noszą na
mundurze plakietkę WAGGGS, a harcerze plakietkę WOSM.
|
|
|
Znam
historię swojej drużyny (szczepu) oraz bohatera drużyny (szczepu). Wiem,
jakie cechy bohatera drużyny (szczepu) warto naśladować.
|
|
|
Wiem,
kto jest bohaterem mojego hufca i mojej chorągwi.
|
|
|
Znam
nazwy stopni harcerskich i instruktorskich oraz sposób ich oznaczania na
mundurze. Wiem, jakie sznury noszą instruktorzy komendy hufca, komendy
chorągwi, Głównej Kwatery i Przewodniczący ZHP. Znam ich miejsce w strukturze
ZHP.
|
|
|
Przeczytałam/em
minimum dwie książki o tematyce harcerskiej.
|
|
|
Znam
skład apteczki drużyny i wiem, jak stosować znajdujące się w niej środki. Potrafię
udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia,
odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, wystąpienia ciała obcego w
oku, omdlenia, udaru słonecznego. Pełniłam/em służbę samarytańską, np. na
wycieczce, biwaku, festynie.
|
|
|
Wyznaczyłam/em
azymuty w terenie. Wykonałam/em szkic drogi, zaznaczając azymuty,
charakterystyczne obiekty i odległości. Posługując się busolą i mapą
dotarłam/em do wyznaczonego miejsca. Wyznaczyłam/em w nocy kierunek północny.
Prawidłowo oceniłam/em „na oko” odległość w terenie, długość przebytej drogi
oraz czas marszu.
W pomiarach wykorzystałem wymiary swojego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy. |
|
|
Znam
oznakowanie szlaków turystycznych oraz zasady poruszania się po nich.
Przeszłam/przeszedłem oznaczonym szlakiem.
|
|
|
Uczestniczyłam/em
w rozstawianiu obozu. Zbudowałam/em proste urządzenie obozowe lub
wykonałam/em element zdobnictwa obozowego. Znam osiem węzłów,
wykorzystałam/em je w praktyce (np. przy budowie urządzeń, w zdobnictwie
obozowym lub podczas wędrówki). Przygotowałam/em posiłek dla zastępu na
kuchni polowej lub kuchence turystycznej.
|
|
|
Kompletuję
ekwipunek turystyczny odpowiedni na różne pory roku.
|
|
|
Nadałam/em
i odebrałam/em wiadomość przekazaną alfabetem Morse’a.
Odnalazłam/em
w środowisku naturalnym 5 roślin chronionych.
|
|
|
Obserwowałam/em
wybrane zwierzę i opowiedziałam/em innym (w zastępie, w drużynie lub w
klasie) o swoich spostrzeżeniach.
|
|
|
Wykonałam/em
pożyteczną pracę na rzecz przyrody.
|
|
|
Znam
obszar swojej gminy i jej siedzibę. Sprawnie posługuję się planem lub mapą
swojej okolicy, na jej podstawie dotrę we wskazane miejsce.
|
|
|
Znam
daty świąt narodowych, wiem, jakie wydarzenia te święta upamiętniają.
Przygotuję
z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich. |
|
|
Potrafię
wskazać na mapie krainy geograficzne Polski.
|
|
|
Wiem,
kto jest protektorem ZHP.
|
|
|
Znam
flagę Unii Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw, które należą do Unii
Europejskiej.
|
|
|
Zrealizowałem
z zastępem zadanie zespołowe.
|
|
|
Uczestniczyłem
w biwaku.
|
|
|
Zdobyłem
trzy sprawności, w tym co najmniej jedną dwugwiazdkową.
|
|
|
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pionierka-odkrywca
Imię i nazwisko osoby
zdobywającej:
|
Idea stopnia:
Uczestnicząc w harcerskim życiu, odkrywam swoje
zainteresowania. Oceniam siebie i swoje postępowanie odwołując się do Prawa
Harcerskiego. Potrafię radzić sobie w różnych sytuacjach działając
samodzielnie i odpowiedzialnie. Można na mnie polegać. Jestem uczynna/ny,
odważany, samodzielna/ny.
|
Do próby może przystąpić harcerka/harcerz,
która/y:
|
Wymaganie
|
Zadanie
|
Podpis
|
Określiłam/em
swoją największą słabość i podejmę próbę wyeliminowania jej.
|
|
|
Aktywnie realizuję obowiązki wynikające z mojej wiary.
|
|
|
Wykazałam/em, że potrafię poświęcić własną przyjemność na rzecz
obowiązku.
|
|
|
Zdobyłam/em
nową umiejętność przydatną w gospodarstwie domowym.
|
|
|
Rzetelnie
wykonuję swoje obowiązki domowe.
|
|
|
Zapisuję
ustalone terminy i wyznaczone zadania, jestem punktualna/ny i obowiązkowa/ny.
|
|
|
Wzięłam/ąłem
udział w zaplanowaniu i zorganizowaniu akcji zarobkowej dla drużyny.
|
|
|
Dbam
o sprzęt drużyny. Brałam/em udział w jego konserwacji.
|
|
|
Dbam
o zdrowie i pamiętam o aktywnym odpoczynku, odpowiedniej ilości snu,
prawidłowym odżywianiu się, umiem radzić sobie z problemami okresu
dojrzewania.
|
|
|
Załatwiłam/em
powierzoną mi sprawę w instytucji lub urzędzie.
|
|
|
Zorganizowałam/em
wyjście zastępu lub drużyny (grupy koleżanek lub kolegów) do kina, teatru, na
koncert, do muzeum lub inną imprezę kulturalną.
|
|
|
Potrafię
w prostych sytuacjach porozumieć się w języku obcym.
|
|
|
Umiejętnie korzystam z Internetu
(wyszukuję potrzebne informacje, posiadam adres
e-mail). |
|
|
Potrafię wskazać główne etapy w
dziejach harcerstwa.
|
|
|
Odwiedziłam/em
komendę mojego hufca. Znam adres komendy mojej chorągwi i Głównej Kwatery.
Wiem, jak nazywa się komendant hufca, komendant chorągwi, Naczelnik ZHP
i Przewodniczący ZHP. |
|
|
Wiem,
jakie inne organizacje harcerskie działają w Polsce.
|
|
|
Czytam
książki o tematyce harcerskiej.
|
|
|
Znam
strukturę ZHP.
|
|
|
Potrafię
ocenić czynności życiowe (tętno i oddech), znam prawidłowe tętno dzieci
i dorosłych. Potrafię postąpić w przypadku utraty przytomności, ułożyć chorego w pozycji bocznej bezpiecznej. Umiem zastosować różne sposoby przenoszenia poszkodowanych. Potrafię postępować w przypadku zatrucia pokarmowego. |
|
|
Odnalazłam/em
na mapie miejsce, w którym się znajduję, poprowadziłam/em w czasie gry
terenowej lub wycieczki zastęp wg mapy topograficznej. Na podstawie mapy
topograficznej określiłam/em długość trasy, nachylenie terenu, przybliżony
czas marszu, azymut na dany punkt. Zmierzyłam/em w terenie odległość i
wysokość.
|
|
|
Kierowałam/em
budową urządzenia obozowego wg własnego projektu. Umiem sprawnie posługiwać
się sprzętem pionierskim. Potrafię zawiązać co najmniej 10 węzłów i ich
zastosowanie.
|
|
|
Brałem
udział w organizacji wycieczki zastępu lub drużyny.
|
|
|
Wyrobiłam/em
w sobie pożyteczne nawyki ekologiczne (oszczędzam wodę, gaszę światło,
segreguję odpady).
|
|
|
Wiem,
co to jest park narodowy, park krajobrazowy i rezerwat przyrody. Wymienię
kilka polskich parków narodowych oraz wskażę występujące w nich osobliwości
przyrodnicze. Odwiedziłam/em jeden z parków narodowych, krajobrazowych lub
rezerwatów.
|
|
|
Poznaję
historię swojej miejscowości. Wiem, co wyróżnia ją spośród innych (np. znane
postacie, historyczne wydarzenia, zabytki, sztuka ludowa).
|
|
|
Wiem,
na czym polega demokracja. Brałam/em udział w demokratycznym podejmowaniu
decyzji.
|
|
|
Uczestniczyłem
w obozie harcerskim.
|
|
|
Wziąłem
udział w projekcie starszoharcerskim.
|
|
|
Wziąłem
udział w dwóch biwakach lub rajdach.
|
|
|
Zdobyłem
trzy sprawności: dwu i trzygwiazdkowe.
|
|
|
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
samarytanka-ćwik
Imię i nazwisko osoby
zdobywającej:
|
Idea stopnia:
Poszukuję wzorów do naśladowania zgodnych z
harcerskimi wartościami zawartymi w Prawie
i Przyrzeczeniu Harcerskim. Szukam sytuacji, w których mogę pomóc. Pracuję nad swoim charakterem. Wywiązuję się ze swoich obowiązków. Poszukuję swoich zainteresowań i pasji. Rozwijam je zdobywając wiedzę i umiejętności w wybranych dziedzinach. Współtworzę życie drużyny. |
Do próby może przystąpić harcerka/harcerz,
która/y:
|
Wymaganie
|
Zadanie
|
Podpis
|
Znam swoje dobre strony. Rozwijam je
i potrafię je wykorzystać na rzecz innych.
|
|
|
Poszukuję autorytetów. Czerpię z
nich motywację do pracy nad sobą.
|
|
|
Czynnie uczestniczę w formach
rozwoju duchowego, np. kuźnica, dyskusja, rekolekcje, pielgrzymka.
|
|
|
Racjonalnie organizuję własny czas.
Planuje przebieg dnia, tygodnia.
|
|
|
Znam zasady dobrego wychowania,
potrafię ubrać się odpowiednio do sytuacji.
|
|
|
Potrafię korzystać z osiągnięć
postępu technicznego, przestrzegam przy tym zasad kultury (np. znam zasady
netykiety, wiem, jak korzystać z telefonu komórkowego w miejscach
publicznych, kontroluję czas spędzany przy komputerze).
|
|
|
Udoskonaliłam/em swoją technikę
uczenia się lub poprawiłam/em oceny z wybranych przedmiotów szkolnych.
|
|
|
Systematycznie oszczędzam pieniądze
na określony cel.
|
|
|
Uczę się języka obcego i potrafię
wykorzystać jego znajomość (np. przetłumaczyłam/em artykuł, nawiązałam/em
korespondencję ze skautem lub skautką).
|
|
|
Zrobiłam/em przegląd swego
tygodniowego jadłospisu pod kątem wartości odżywczych,
wyciągnęłam/wyciągnąłem wnioski i wprowadziłam/em poprawki na przyszłość.
Znam skutki niedożywienia i przejadania się.
|
|
|
Potrafię udzielić pierwszej pomocy,
w razie potrzeby potrafię zastosować resuscytację (ogól czynności
prowadzących do przywrócenia podstawowych czynności życiowych).
|
|
|
Włączyłem się do prowadzenia
gospodarstwa domowego. W trakcie próby przejąłem na siebie dodatkowe
obowiązki.
|
|
|
Załatwiłam/em sprawy organizacyjne
biwaku, wycieczki, obozu (np. zakup biletu zbiorowego, ubezpieczenie,
przygotowanie wykazu potrzebnego sprzętu, prowadzenie rachunków).
|
|
|
Wyspecjalizowałam/em się w wybranej
dziedzinie harcerskiej (techniki harcerskie lub inna dziedzina pomocna w
pracy drużyny). Kierowałam/em projektem dotyczącym tej dziedziny.
|
|
|
Przeczytałam/em przynajmniej jedną
książkę, która pogłębiła moją wiedzę o dziejach ruchu harcerskiego lub
skautowego. Zaprezentuję innym (w zastępie, drużynie lub w klasie) wybrane
zagadnienie lub znaczącą postać z dziejów harcerstwa.
|
|
|
Zorganizowałam/em według własnego
pomysłu akcję zarobkową w drużynie lub nawiązałam/am pożyteczne dla drużyny
kontakty (z osobą, instytucją).
|
|
|
Znam cele działania Związku
Harcerstwa Polskiego.
|
|
|
Jestem
wrażliwa/wy na potrzeby drugiego człowieka – świadomie i odpowiedzialnie
podejmuje stałą służbę.
|
|
|
Sporządziłam/em
„mapę potrzeb” występujących w najbliższej okolicy i uczestniczyłam/em w
projekcie (zadaniu) odpowiadającym na którąś ze wskazanych potrzeb.
|
|
|
Orientuję
się w bieżących wydarzeniach politycznych, gospodarczych i kulturalnych
kraju.
|
|
|
Znam
najważniejsze prawa i obowiązki obywateli RP.
|
|
|
Przeprowadziłam/em zwiad tematyczny
(np. poznając przyrodę, kulturę, historię, współczesne życie społeczne i
gospodarcze, poznając ciekawe osoby, mało znane miejsca, zapomniane pamiątki
historyczne). Sporządziłam/em dokumentację zwiadu (zawierającą np. opisy,
wywiady, pamiątki, fotografie, spis lektur na wybrany temat). W interesujący
sposób przedstawiłam/em ją w drużynie.
|
|
|
Uczestniczyłem
w trzech projektach.
|
|
|
Zdobyłem
trzy sprawności dwu i trzy gwiazdkowe.
|
|
|
Otworzyłem
próbę na beret i rozpocząłem jej realizację.
|
|
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz