poniedziałek, 13 czerwca 2016

Sprawności do zdobycia na obozie

Obóz harcerski to idealna okazja na to, aby realizować zadania na stopnie i zdobywać sprawności. Podczas obozu mamy do czynienia z harcerstwem 24 godziny na dobę, dzięki czemu mamy mnóstwo czasu na rozwijanie swoich umiejętności i wykazywanie się wiedzą harcerską i umiejętnościami. Poniżej przygotowałam dla Was listę sprawności, które można zdobyć. Harcerze zdobywają sprawności z jedną gwiazdką, harcerze starsi natomiast mogą zdobywać sprawności z jedną i z dwoma gwiazdkami. Dla ciekawskich TUTAJ wklejam link do wszystkich sprawności, możecie wybrać sobie coś innego. 

LISTA SPRAWNOŚCI, KTÓRE MOŻNA ZDOBYĆ NA OBOZIE:
DLA HARCERZY, WIEK: 10-13 LAT:

HIGIENISTKA / HIGIENISTA *
1. Założyła /założył opatrunek, nakleiła /nakleił plaster z opatrunkiem, zabandażowała
/zabandażował kończynę, wykorzystała /wykorzystał do założenia opatrunku
chustę trójkątną.
2. Zabezpieczyła / zabezpieczył się przed przeziębieniem, odmrożeniem.
3. Potrafi prawidłowo postąpić w przypadku skaleczenia, otarcia nogi, niewielkiego
oparzenia, krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę.
4. Zmierzyła / zmierzył temperaturę. Wie, jaka jest prawidłowa temperatura ciała.
5. Poznała / poznał alarmowe numery telefonów. Wie, kiedy i w jaki sposób należy
z nich korzystać. 

PRZYRODNICZKA / PRZYRODNIK *
1. Rozpoznała / rozpoznał po sylwetkach i liściach dziesięć drzew (np. dąb, brzozę,
klon, leszczynę, wierzbę, topolę, lipę, sosnę, świerk, jodłę, modrzew).
2. Rozpoznała / rozpoznał na rysunku lub zdjęciu po pięć gatunków roślin i zwierząt
chronionych występujących w Polsce.
3. Uczestniczyła / uczestniczył w wycieczce do lasu, ułożyła / ułożył i przedstawiła / przedstawił w zastępie pięć zasad zachowania się w lesie.
4. Samodzielnie lub z zastępem zasadziła/zasadził drzewko w pobliżu swojego
domu, na działce lub przy szkole.

PRZYJACIEL ZWIERZĄT *
1. Dowiedziała / dowiedział się, jakie zwierzęta zamieszkują najbliższe lasy i któ-
rym z nich należy pomagać zimą. Wzięła / wziął udział w zimowym dokarmianiu.
2. Rozpoznała / rozpoznał tropy kilku dzikich zwierząt, np. dzika, sarny, zająca.
3. Była / był na wycieczce w lesie, w polu lub na łące. Rozpoznała / rozpoznał głosy
pięciu żyjących tam zwierząt. Nagrała/nagrał głosy zwierząt i odtworzyła/odtworzył
je na zbiórce drużyny.
4. Obserwowała / obserwował przez miesiąc życie zwierząt domowych, zapisywa-
ła / zapisywał najciekawsze spostrzeżenia, opowiedziała / opowiedział o nich na
zbiórce zastępu.

ROBINSON **
1. Przeprowadziła / przeprowadził w pobliżu obozu w samotności kilkugodzinną obserwację
życia lasu o wschodzie Słońca.
2. W dowolnej formie udokumentowała / udokumentował swoje spostrzeżenia (zauważone
zwierzęta i ich tropy, zjawiska przyrody, występujące rośliny chronione,
jadalne itp.), zaprezentowała / zaprezentował je na zbiórce zastępu.
3. Przygotowała / przygotował dla zastępu posiłek, korzystając z zebranych owoców
lasu.
4. Wraz z kolegą / koleżanką biwakowała / biwakował w pobliżu obozu przez 24 godziny.

HARCOWNIK *
1. Uczestniczyła / uczestniczył w pięciu grach terenowych, przestrzegała / przestrzegał
obowiązujących w nich zasad.
2. Poznała / poznał 10 ćwiczeń rozwijających spostrzegawczość, refl eks, pamięć.
3. Uczestniczyła / uczestniczył razem z zastępem w zawodach, turnieju, meczu lub
innej formie współzawodnictwa między zastępami.
4. Brała / brał udział w INO, grze ekologicznej lub biegu patrolowym.

WARTOWNICZKA / WARTOWNIK **
1. Zna i stosuje zasady służby wartowniczej ZHP.
2. Pełniła / pełnił bez zarzutu służbę wartowniczą łącznie przez 12 godzin w nocy
i 8 godzin w dzień.
3. Pełniła / pełnił wartę na posterunku honorowym podczas trwania uroczystości.
4. Wie, jakie znaczenie ma służba wartownicza dla bezpieczeństwa osób i mienia
znajdującego się na terenie obozu (biwaku).
5. Brała / brał udział w przynajmniej pięciu grach doskonalących czujność, spostrzegawczość itp.
OGNIK *
1. Zapoznała / zapoznał się ze znaczeniem odkrycia i poskromienia ognia.
2. Pod opieką zastępowej / zastępowego ułożyła / ułożył ognisko i rozpaliła / rozpalił
je.
3. Pełniła / pełnił funkcję strażnika ognia.
4. Zna gatunki drewna odpowiedniego do budowania ognisk harcerskich.
5. Zatarła / zatarł ślady ogniska po jego wygaszeniu, zabezpieczyła / zabezpieczył
zapałki przed zamoknięciem.

SOBIERADEK OBOZOWY *
1. Rozbiła / rozbił samodzielnie mały namiot.
2. Uczestniczyła / uczestniczył w budowie urządzeń namiotowych, posługując się
sprzętem pionierskim.
3. Samodzielnie wykonała/wykonał przedmiot przydatny na obozie, np. kosz na
śmieci, wieszak, tablicę rozkazów.
4. Rozpaliła / rozpalił ogień w bezpiecznym miejscu i zatarła / zatarł dokładnie ślady
po zakończeniu ogniska.

OBSERWATORKA / OBSERWATOR *
1. Wyznaczyła / wyznaczył strony świata za pomocą busoli, słońca, gwiazd i drzew.
2. Poruszała / poruszał się bezszelestnie po pomieszczeniu zamkniętym i w terenie,
czołgając się i maskując swoją obecność. Rozpoznała / rozpoznał w lesie ślady
ludzi, zwierząt i pojazdów.
5. Uczestniczyła / uczestniczył w biegu terenowym poruszając się według znaków
patrolowych.
6. Zapamiętała / zapamiętał przebytą drogę w terenie leśnym i w mieście, wróciła / wrócił nią samodzielnie bez błądzenia.

WSKAZIDROGA *
1. W czasie gry lub zwiadu terenowego poprowadziła / poprowadził zastęp do okre-
ślonego miejsca odległego o 2−3 km, odszukała / odszukał wyznaczony obiekt.
2. Na planie zaznaczyła / zaznaczył nazwy ulic i placów oraz ważne obiekty − ośrodek
zdrowia, aptekę, pocztę, straż pożarną, posterunek policji itp.
3. Poznała / poznał najbliższy obiekt godny zwiedzenia (zabytek, muzeum, osobliwość
przyrodniczą itp.) i opowiedziała / opowiedział o nim na zbiórce zastępu.
4. Wyszukała / wyszukał interesujące informacje o swojej miejscowości w przewodniku,
encyklopedii, Internecie oraz przedstawiła / przedstawił je zastępowi.

ŁAZIK *
1. Skompletowała/skompletował ekwipunek turystyczny.
2. Uczestniczyła / uczestniczył w kilku wycieczkach, ubierając się stosownie do
warunków terenowych i pogodowych, zabezpieczając się przed przegrzaniem,
przemoczeniem oraz otarciem stóp.
3. Poprawnie spakowała / spakował plecak, zabierając tylko rzeczy przydatne na wyprawie.
4. Poznała / poznał zasady poruszania się po drogach.
5. Uczestnicząc w wycieczkach i rajdach, zawsze zachowuje pogodę ducha, mimo
trudów wędrowania.

WIOŚLARKA / WIOŚLARZ *
1. Scharakteryzowała / scharakteryzował zasady bezpieczeństwa na wodzie i komendy
żeglarskie oraz zasady pokonywania przeszkód wodnych.
2. Wykonała / wykonał następujące czynności: przygotowanie kajaka, kanadyjki
lub łodzi wiosłowej do rejsu, rozlokowanie niezbędnego ładunku, wodowanie,
wsiadanie i wysiadanie.
3. Wiosłowała / wiosłował na kajaku.
4. Wiosłowała / wiosłował jednym i dwoma wiosłami w dulkach,
5. Umie wiosłować „na śrubkę” i „na pych”.



DLA HARCERZY STARSZYCH – 14-16 LAT:

SANITARIUSZKA / SANITARIUSZ **
1. Poznała / poznał zasady kompletowania apteczki. Skompletowała / skompletował
apteczkę osobistą.
2. Potrafi prawidłowo postąpić w przypadku:
▪ krwotoku (np. z kończyny), stłuczenia, zaprószenia oka, omdlenia,
▪ konieczności unieruchomienia kończyny,
▪ konieczności udrożnienia górnych dróg oddechowych.
3. Pełniła / pełnił służbę samarytańską na wycieczce, biwaku lub obozie.
4. Prawidłowo sprawdziła /sprawdził tętno.

PRZYJACIEL PRZYRODY **
1. Wskazała / wskazał na mapie Polski parki narodowe oraz znajdujące się w okolicy
(np. w gminie lub powiecie) rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe i wybrane
pomniki przyrody. Wyjaśniła / wyjaśnił cele, dla których je utworzono.
2. Uczestniczyła / uczestniczył w wycieczce do rezerwatu przyrody lub parku narodowego. Zachowywała / zachowywał się zgodnie z obowiązującym tam regulaminem.
3. Brała /brał udział w pracy na rzecz środowiska naturalnego, np. w parku, na
szlaku turystycznym, podczas imprezy ekologicznej.
4. W swoim domu oszczędza wodę i energię elektryczną, dba o wykorzystanie surowców
wtórnych.

ZNAWCA ZWIERZĄT **
1. Rozpoznała / rozpoznał na zdjęciach i rysunkach 15 gatunków zwierząt.
2. Przygotowała /przygotował informację o zwierzętach chronionych w Polsce oraz
o zwierzętach niebezpiecznych zamieszkujących w Polsce i przedstawiła / przedstawił
ją na zbiórce zastępu lub drużyny.
3. Pomogła / pomógł w przetrwaniu zimy potrzebującym zwierzętom (ptakom,
zwierzętom w lesie, bezdomnym psom).
4. Wie, jakie niebezpieczne zwierzęta żyją w Polsce. Opowiedziała / opowiedział
koleżankom/kolegom, jak należy postępować w przypadku spotkania z nimi

ROBINSON **
1. Przeprowadziła / przeprowadził w pobliżu obozu w samotności kilkugodzinną obserwację
życia lasu o wschodzie Słońca.
2. W dowolnej formie udokumentowała / udokumentował swoje spostrzeżenia (zauważone
zwierzęta i ich tropy, zjawiska przyrody, występujące rośliny chronione,
jadalne itp.), zaprezentowała / zaprezentował je na zbiórce zastępu.
3. Przygotowała / przygotował dla zastępu posiłek, korzystając z zebranych owoców
lasu.
4. Wraz z kolegą / koleżanką biwakowała / biwakował w pobliżu obozu przez 24 godziny.

LEŚNY CZŁOWIEK ***
1. Odbyła / odbył samotną wędrówkę po lesie (od świtu do zmroku), żywiąc się
wyłącznie owocami lasu, odnalazła / odnalazł wyznaczone przez drużynowego
miejsce bez posługiwania się mapą, kierując się tylko znakami przyrody.
2. Korzystając z samotności, przemyślała / przemyślał swoje dotychczasowe życie
harcerskie.
3. Powróciła / powrócił niepostrzeżenie do ogniska i na podstawie obserwacji oraz
przemyśleń z wędrówki opowiedziała / opowiedział gawędę o życiu lasu.
4. W czasie tej wędrówki znalazła/znalazł ciekawe miejsce, by pokazać je potem
harcerkom / harcerzom z drużyny

ORGANIZATORKA HARCÓW / ORGANIZATOR HARCÓW **
1. Przeprowadziła / przeprowadził dziesięć gier terenowych i sportowych, ucząc
kolegów zasad w nich obowiązujących.
2. Zorganizowała / zorganizował dla zastępu (drużyny) ćwiczenia typu „kim” w harcówce
i w terenie.
3. Zorganizowała / zorganizował mecz, olimpiadę lub inne zawody między zastępami.
4. Prowadzi własny notatnik zawierający zbiór gier i ćwiczeń do wykorzystania
w pomieszczeniu i w terenie.

WARTOWNICZKA / WARTOWNIK **
1. Zna i stosuje zasady służby wartowniczej ZHP.
2. Pełniła / pełnił bez zarzutu służbę wartowniczą łącznie przez 12 godzin w nocy
i 8 godzin w dzień.
3. Pełniła / pełnił wartę na posterunku honorowym podczas trwania uroczystości.
4. Wie, jakie znaczenie ma służba wartownicza dla bezpieczeństwa osób i mienia
znajdującego się na terenie obozu (biwaku).
5. Brała / brał udział w przynajmniej pięciu grach doskonalących czujność, spostrzegawczość

STRAŻNICZKA OGNIA / STRAŻNIK OGNIA **
1. Pełniła / pełnił trzy służby przy ognisku, umiejętnie podkładając drwa lub gałęzie, regulując wysokość płomienia i ograniczając iskrzenie.
2. Poznała / poznał przepisy przeciwpożarowe na obozach i biwakach. Dowiedziała / dowiedział się, jak ugasić na człowieku płonące ubranie. Nauczyła / nauczył się posługiwać podstawowym sprzętem gaśniczym.
3. Poprawnie zbudowała / zbudował podstawowe stosy ogniskowe.
4. Poznała / poznał obrzędowość związaną z harcerskim ogniskiem.
5. Rozróżnia trzy podstawowe stopnie oparzenia i potrafi udzielić pierwszej pomocy w przypadku oparzenia.

SOBIERADEK OBOZOWY *
1. Rozbiła / rozbił samodzielnie mały namiot.
2. Uczestniczyła / uczestniczył w budowie urządzeń namiotowych, posługując się
sprzętem pionierskim.
3. Samodzielnie wykonała/wykonał przedmiot przydatny na obozie, np. kosz na
śmieci, wieszak, tablicę rozkazów.
4. Rozpaliła / rozpalił ogień w bezpiecznym miejscu i zatarła / zatarł dokładnie ślady
po zakończeniu ogniska.

TECHNIK OBOZOWY **
1. Umiejętnie posługiwała / posługiwał się zakonserwowanym przez siebie sprzę-
tem pionierskim przy budowie urządzeń namiotowych.
2. Zbudowała / zbudował urządzenie obozowe własnego pomysłu, stosując węzły
i gwoździe odpowiedniej wielkości.
3. Wraz z zastępem rozstawiała / rozstawiał namioty różnego typu i wielkości.
4. Po zakończeniu obozu wraz z zastępem składała / składał namioty, przygotowując
je do przechowywania w magazynie (suszyła / suszył, naprawiała / naprawiał,
talkowała / talkował).

TERENOZNAWCA **
1. Oceniła / ocenił prawidłowo odległość od wyznaczonego punktu, wykorzystując
zasady określania odległości w terenie.
2. Dokonała / dokonał pomiaru niedostępnych obiektów w terenie: wysokości drzewa,
szerokości rzeki.
3. Trafiła / trafił do wyznaczonego miejsca w nieznanym terenie na podstawie szkicu
lub mapy.
4. Poprowadziła / przeprowadził patrol w terenie, posługując się busolą i bezbłędnie
docierając do miejsca oznaczonego na mapie.
5. Wytypowała / wytypował w nowym terenie miejsce na biwak drużyny, rozplanowując
jego rozbicie.

TRAMP **
1. Odbyła / odbył co najmniej pięć samodzielnych wypraw w promieniu kilku kilometrów
od miejsca zamieszkania.
2. Poznała / poznał zasady bezpiecznego marszu (tempo, odpoczynek, obciążenie,
przepisy ruchu drogowego).
3. Nocowała / nocował w lesie bez namiotu, a także w nieznanej miejscowości,
korzystając np. ze schroniska PTSM.
4. Zorganizowała / zorganizował biwak zastępu (drużyny), rozbijając go, a następnie
likwidując bez pozostawienia śladów

KAJAKARKA / KAJAKARZ **
1. Zdobyła / zdobył kartę pływacką.
2. Płynęła / płynął 200 m kajakiem, utrzymując kurs.
3. Uczestniczyła / uczestniczył w całodniowej wycieczce kajakowej, przygotowując
wcześniej kajak i wyposażenie do wyprawy.
4. Poznała / poznał przepisy bezpieczeństwa na wodzie, sposoby zachowania się w
przypadku przewrócenia kajaka i udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym
(postępowanie z tonącym, pierwsza pomoc w przypadku udaru słonecznego i
cieplnego, oparzenia, wychłodzenia organizmu).
5. Konserwowała / konserwował kajak przed sezonem i po nim, wykonując przy tym

drobne naprawy


Wybierajcie, przygotujcie sobie karty i widzimy się na obozie! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz