Obóz harcerski to idealna okazja na to, aby realizować zadania na stopnie i zdobywać sprawności. Podczas obozu mamy do czynienia z harcerstwem 24 godziny na dobę, dzięki czemu mamy mnóstwo czasu na rozwijanie swoich umiejętności i wykazywanie się wiedzą harcerską i umiejętnościami. Poniżej przygotowałam dla Was listę sprawności, które można zdobyć. Harcerze zdobywają sprawności z jedną gwiazdką, harcerze starsi natomiast mogą zdobywać sprawności z jedną i z dwoma gwiazdkami. Dla ciekawskich TUTAJ wklejam link do wszystkich sprawności, możecie wybrać sobie coś innego.
LISTA SPRAWNOŚCI, KTÓRE MOŻNA
ZDOBYĆ NA OBOZIE:
DLA HARCERZY, WIEK: 10-13 LAT:
HIGIENISTKA / HIGIENISTA *
1.
Założyła /założył opatrunek, nakleiła /nakleił plaster z opatrunkiem,
zabandażowała
/zabandażował
kończynę, wykorzystała /wykorzystał do założenia opatrunku
chustę
trójkątną.
2.
Zabezpieczyła / zabezpieczył się przed przeziębieniem, odmrożeniem.
3.
Potrafi prawidłowo postąpić w przypadku skaleczenia, otarcia nogi, niewielkiego
oparzenia,
krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę.
4.
Zmierzyła / zmierzył temperaturę. Wie, jaka jest prawidłowa temperatura ciała.
5.
Poznała / poznał alarmowe numery telefonów. Wie, kiedy i w jaki sposób należy
z
nich korzystać.
PRZYRODNICZKA / PRZYRODNIK *
1.
Rozpoznała / rozpoznał po sylwetkach i liściach dziesięć drzew (np. dąb,
brzozę,
klon,
leszczynę, wierzbę, topolę, lipę, sosnę, świerk, jodłę, modrzew).
2.
Rozpoznała / rozpoznał na rysunku lub zdjęciu po pięć gatunków roślin i
zwierząt
chronionych
występujących w Polsce.
3.
Uczestniczyła / uczestniczył w wycieczce do lasu, ułożyła / ułożył i
przedstawiła / przedstawił w zastępie pięć zasad zachowania się w lesie.
4.
Samodzielnie lub z zastępem zasadziła/zasadził drzewko w pobliżu swojego
domu,
na działce lub przy szkole.
PRZYJACIEL ZWIERZĄT *
1.
Dowiedziała / dowiedział się, jakie zwierzęta zamieszkują najbliższe lasy i
któ-
rym
z nich należy pomagać zimą. Wzięła / wziął udział w zimowym dokarmianiu.
2.
Rozpoznała / rozpoznał tropy kilku dzikich zwierząt, np. dzika, sarny, zająca.
3.
Była / był na wycieczce w lesie, w polu lub na łące. Rozpoznała / rozpoznał
głosy
pięciu
żyjących tam zwierząt. Nagrała/nagrał głosy zwierząt i odtworzyła/odtworzył
je
na zbiórce drużyny.
4.
Obserwowała / obserwował przez miesiąc życie zwierząt domowych, zapisywa-
ła
/ zapisywał najciekawsze spostrzeżenia, opowiedziała / opowiedział o nich na
zbiórce
zastępu.
ROBINSON **
1.
Przeprowadziła / przeprowadził w pobliżu obozu w samotności kilkugodzinną
obserwację
życia
lasu o wschodzie Słońca.
2.
W dowolnej formie udokumentowała / udokumentował swoje spostrzeżenia (zauważone
zwierzęta
i ich tropy, zjawiska przyrody, występujące rośliny chronione,
jadalne
itp.), zaprezentowała / zaprezentował je na zbiórce zastępu.
3.
Przygotowała / przygotował dla zastępu posiłek, korzystając z zebranych owoców
lasu.
4.
Wraz z kolegą / koleżanką biwakowała / biwakował w pobliżu obozu przez 24
godziny.
HARCOWNIK *
1.
Uczestniczyła / uczestniczył w pięciu grach terenowych, przestrzegała /
przestrzegał
obowiązujących
w nich zasad.
2.
Poznała / poznał 10 ćwiczeń rozwijających spostrzegawczość, refl eks, pamięć.
3.
Uczestniczyła / uczestniczył razem z zastępem w zawodach, turnieju, meczu lub
innej
formie współzawodnictwa między zastępami.
4.
Brała / brał udział w INO, grze ekologicznej lub biegu patrolowym.
WARTOWNICZKA / WARTOWNIK **
1.
Zna i stosuje zasady służby wartowniczej ZHP.
2.
Pełniła / pełnił bez zarzutu służbę wartowniczą łącznie przez 12 godzin w nocy
i
8 godzin w dzień.
3.
Pełniła / pełnił wartę na posterunku honorowym podczas trwania uroczystości.
4.
Wie, jakie znaczenie ma służba wartownicza dla bezpieczeństwa osób i mienia
znajdującego
się na terenie obozu (biwaku).
5.
Brała / brał udział w przynajmniej pięciu grach doskonalących czujność,
spostrzegawczość itp.
OGNIK *
1.
Zapoznała / zapoznał się ze znaczeniem odkrycia i poskromienia ognia.
2.
Pod opieką zastępowej / zastępowego ułożyła / ułożył ognisko i rozpaliła /
rozpalił
je.
3.
Pełniła / pełnił funkcję strażnika ognia.
4.
Zna gatunki drewna odpowiedniego do budowania ognisk harcerskich.
5.
Zatarła / zatarł ślady ogniska po jego wygaszeniu, zabezpieczyła / zabezpieczył
zapałki
przed zamoknięciem.
SOBIERADEK OBOZOWY *
1.
Rozbiła / rozbił samodzielnie mały namiot.
2.
Uczestniczyła / uczestniczył w budowie urządzeń namiotowych, posługując się
sprzętem
pionierskim.
3.
Samodzielnie wykonała/wykonał przedmiot przydatny na obozie, np. kosz na
śmieci,
wieszak, tablicę rozkazów.
4.
Rozpaliła / rozpalił ogień w bezpiecznym miejscu i zatarła / zatarł dokładnie
ślady
po
zakończeniu ogniska.
OBSERWATORKA / OBSERWATOR *
1.
Wyznaczyła / wyznaczył strony świata za pomocą busoli, słońca, gwiazd i drzew.
2.
Poruszała / poruszał się bezszelestnie po pomieszczeniu zamkniętym i w terenie,
czołgając
się i maskując swoją obecność. Rozpoznała / rozpoznał w lesie ślady
ludzi,
zwierząt i pojazdów.
5.
Uczestniczyła / uczestniczył w biegu terenowym poruszając się według znaków
patrolowych.
6.
Zapamiętała / zapamiętał przebytą drogę w terenie leśnym i w mieście, wróciła
/ wrócił nią samodzielnie bez błądzenia.
WSKAZIDROGA *
1.
W czasie gry lub zwiadu terenowego poprowadziła / poprowadził zastęp do okre-
ślonego
miejsca odległego o 2−3 km, odszukała / odszukał wyznaczony obiekt.
2.
Na planie zaznaczyła / zaznaczył nazwy ulic i placów oraz ważne obiekty −
ośrodek
zdrowia,
aptekę, pocztę, straż pożarną, posterunek policji itp.
3.
Poznała / poznał najbliższy obiekt godny zwiedzenia (zabytek, muzeum,
osobliwość
przyrodniczą
itp.) i opowiedziała / opowiedział o nim na zbiórce zastępu.
4.
Wyszukała / wyszukał interesujące informacje o swojej miejscowości w
przewodniku,
encyklopedii,
Internecie oraz przedstawiła / przedstawił je zastępowi.
ŁAZIK *
1.
Skompletowała/skompletował ekwipunek turystyczny.
2.
Uczestniczyła / uczestniczył w kilku wycieczkach, ubierając się stosownie do
warunków
terenowych i pogodowych, zabezpieczając się przed przegrzaniem,
przemoczeniem
oraz otarciem stóp.
3.
Poprawnie spakowała / spakował plecak, zabierając tylko rzeczy przydatne na
wyprawie.
4.
Poznała / poznał zasady poruszania się po drogach.
5.
Uczestnicząc w wycieczkach i rajdach, zawsze zachowuje pogodę ducha, mimo
trudów
wędrowania.
WIOŚLARKA / WIOŚLARZ *
1.
Scharakteryzowała / scharakteryzował zasady bezpieczeństwa na wodzie i komendy
żeglarskie
oraz zasady pokonywania przeszkód wodnych.
2.
Wykonała / wykonał następujące czynności: przygotowanie kajaka, kanadyjki
lub
łodzi wiosłowej do rejsu, rozlokowanie niezbędnego ładunku, wodowanie,
wsiadanie
i wysiadanie.
3.
Wiosłowała / wiosłował na kajaku.
4.
Wiosłowała / wiosłował jednym i dwoma wiosłami w dulkach,
5.
Umie wiosłować „na śrubkę” i „na pych”.
DLA HARCERZY STARSZYCH – 14-16
LAT:
SANITARIUSZKA / SANITARIUSZ **
1.
Poznała / poznał zasady kompletowania apteczki. Skompletowała / skompletował
apteczkę
osobistą.
2.
Potrafi prawidłowo postąpić w przypadku:
▪
krwotoku (np. z kończyny), stłuczenia, zaprószenia oka, omdlenia,
▪
konieczności unieruchomienia kończyny,
▪
konieczności udrożnienia górnych dróg oddechowych.
3.
Pełniła / pełnił służbę samarytańską na wycieczce, biwaku lub obozie.
4.
Prawidłowo sprawdziła /sprawdził tętno.
PRZYJACIEL PRZYRODY **
1.
Wskazała / wskazał na mapie Polski parki narodowe oraz znajdujące się w okolicy
(np.
w gminie lub powiecie) rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe i wybrane
pomniki
przyrody. Wyjaśniła / wyjaśnił cele, dla których je utworzono.
2.
Uczestniczyła / uczestniczył w wycieczce do rezerwatu przyrody lub parku narodowego.
Zachowywała / zachowywał się zgodnie z obowiązującym tam regulaminem.
3.
Brała /brał udział w pracy na rzecz środowiska naturalnego, np. w parku, na
szlaku
turystycznym, podczas imprezy ekologicznej.
4.
W swoim domu oszczędza wodę i energię elektryczną, dba o wykorzystanie surowców
wtórnych.
ZNAWCA ZWIERZĄT **
1.
Rozpoznała / rozpoznał na zdjęciach i rysunkach 15 gatunków zwierząt.
2.
Przygotowała /przygotował informację o zwierzętach chronionych w Polsce oraz
o
zwierzętach niebezpiecznych zamieszkujących w Polsce i przedstawiła /
przedstawił
ją
na zbiórce zastępu lub drużyny.
3.
Pomogła / pomógł w przetrwaniu zimy potrzebującym zwierzętom (ptakom,
zwierzętom
w lesie, bezdomnym psom).
4.
Wie, jakie niebezpieczne zwierzęta żyją w Polsce. Opowiedziała / opowiedział
koleżankom/kolegom,
jak należy postępować w przypadku spotkania z nimi
ROBINSON **
1.
Przeprowadziła / przeprowadził w pobliżu obozu w samotności kilkugodzinną
obserwację
życia
lasu o wschodzie Słońca.
2.
W dowolnej formie udokumentowała / udokumentował swoje spostrzeżenia (zauważone
zwierzęta
i ich tropy, zjawiska przyrody, występujące rośliny chronione,
jadalne
itp.), zaprezentowała / zaprezentował je na zbiórce zastępu.
3.
Przygotowała / przygotował dla zastępu posiłek, korzystając z zebranych owoców
lasu.
4.
Wraz z kolegą / koleżanką biwakowała / biwakował w pobliżu obozu przez 24 godziny.
LEŚNY CZŁOWIEK ***
1.
Odbyła / odbył samotną wędrówkę po lesie (od świtu do zmroku), żywiąc się
wyłącznie
owocami lasu, odnalazła / odnalazł wyznaczone przez drużynowego
miejsce
bez posługiwania się mapą, kierując się tylko znakami przyrody.
2.
Korzystając z samotności, przemyślała / przemyślał swoje dotychczasowe życie
harcerskie.
3.
Powróciła / powrócił niepostrzeżenie do ogniska i na podstawie obserwacji oraz
przemyśleń
z wędrówki opowiedziała / opowiedział gawędę o życiu lasu.
4.
W czasie tej wędrówki znalazła/znalazł ciekawe miejsce, by pokazać je potem
harcerkom
/ harcerzom z drużyny
ORGANIZATORKA HARCÓW /
ORGANIZATOR HARCÓW **
1.
Przeprowadziła / przeprowadził dziesięć gier terenowych i sportowych, ucząc
kolegów
zasad w nich obowiązujących.
2.
Zorganizowała / zorganizował dla zastępu (drużyny) ćwiczenia typu „kim” w
harcówce
i
w terenie.
3.
Zorganizowała / zorganizował mecz, olimpiadę lub inne zawody między zastępami.
4.
Prowadzi własny notatnik zawierający zbiór gier i ćwiczeń do wykorzystania
w
pomieszczeniu i w terenie.
WARTOWNICZKA / WARTOWNIK **
1.
Zna i stosuje zasady służby wartowniczej ZHP.
2.
Pełniła / pełnił bez zarzutu służbę wartowniczą łącznie przez 12 godzin w nocy
i
8 godzin w dzień.
3.
Pełniła / pełnił wartę na posterunku honorowym podczas trwania uroczystości.
4.
Wie, jakie znaczenie ma służba wartownicza dla bezpieczeństwa osób i mienia
znajdującego
się na terenie obozu (biwaku).
5.
Brała / brał udział w przynajmniej pięciu grach doskonalących czujność,
spostrzegawczość
STRAŻNICZKA OGNIA
/ STRAŻNIK OGNIA **
1.
Pełniła / pełnił trzy służby przy ognisku, umiejętnie podkładając drwa lub gałęzie,
regulując wysokość płomienia i ograniczając iskrzenie.
2.
Poznała / poznał przepisy przeciwpożarowe na obozach i biwakach. Dowiedziała / dowiedział
się, jak ugasić na człowieku płonące ubranie. Nauczyła / nauczył się posługiwać
podstawowym sprzętem gaśniczym.
3.
Poprawnie zbudowała / zbudował podstawowe stosy ogniskowe.
4.
Poznała / poznał obrzędowość związaną z harcerskim ogniskiem.
5.
Rozróżnia trzy podstawowe stopnie oparzenia i potrafi udzielić pierwszej pomocy
w przypadku oparzenia.
SOBIERADEK OBOZOWY *
1.
Rozbiła / rozbił samodzielnie mały namiot.
2.
Uczestniczyła / uczestniczył w budowie urządzeń namiotowych, posługując się
sprzętem
pionierskim.
3.
Samodzielnie wykonała/wykonał przedmiot przydatny na obozie, np. kosz na
śmieci,
wieszak, tablicę rozkazów.
4.
Rozpaliła / rozpalił ogień w bezpiecznym miejscu i zatarła / zatarł dokładnie
ślady
po
zakończeniu ogniska.
TECHNIK OBOZOWY **
1.
Umiejętnie posługiwała / posługiwał się zakonserwowanym przez siebie sprzę-
tem
pionierskim przy budowie urządzeń namiotowych.
2.
Zbudowała / zbudował urządzenie obozowe własnego pomysłu, stosując węzły
i
gwoździe odpowiedniej wielkości.
3.
Wraz z zastępem rozstawiała / rozstawiał namioty różnego typu i wielkości.
4.
Po zakończeniu obozu wraz z zastępem składała / składał namioty, przygotowując
je
do przechowywania w magazynie (suszyła / suszył, naprawiała / naprawiał,
talkowała
/ talkował).
TERENOZNAWCA **
1.
Oceniła / ocenił prawidłowo odległość od wyznaczonego punktu, wykorzystując
zasady
określania odległości w terenie.
2.
Dokonała / dokonał pomiaru niedostępnych obiektów w terenie: wysokości drzewa,
szerokości
rzeki.
3.
Trafiła / trafił do wyznaczonego miejsca w nieznanym terenie na podstawie
szkicu
lub
mapy.
4.
Poprowadziła / przeprowadził patrol w terenie, posługując się busolą i
bezbłędnie
docierając
do miejsca oznaczonego na mapie.
5.
Wytypowała / wytypował w nowym terenie miejsce na biwak drużyny, rozplanowując
jego
rozbicie.
TRAMP **
1.
Odbyła / odbył co najmniej pięć samodzielnych wypraw w promieniu kilku
kilometrów
od
miejsca zamieszkania.
2.
Poznała / poznał zasady bezpiecznego marszu (tempo, odpoczynek, obciążenie,
przepisy
ruchu drogowego).
3.
Nocowała / nocował w lesie bez namiotu, a także w nieznanej miejscowości,
korzystając
np. ze schroniska PTSM.
4.
Zorganizowała / zorganizował biwak zastępu (drużyny), rozbijając go, a
następnie
likwidując
bez pozostawienia śladów
KAJAKARKA / KAJAKARZ **
1.
Zdobyła / zdobył kartę pływacką.
2.
Płynęła / płynął 200 m kajakiem, utrzymując kurs.
3.
Uczestniczyła / uczestniczył w całodniowej wycieczce kajakowej, przygotowując
wcześniej
kajak i wyposażenie do wyprawy.
4.
Poznała / poznał przepisy bezpieczeństwa na wodzie, sposoby zachowania się w
przypadku
przewrócenia kajaka i udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym
(postępowanie
z tonącym, pierwsza pomoc w przypadku udaru słonecznego i
cieplnego,
oparzenia, wychłodzenia organizmu).
5.
Konserwowała / konserwował kajak przed sezonem i po nim, wykonując przy tym
drobne
naprawy
Wybierajcie, przygotujcie sobie karty i widzimy się na obozie!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz